Kristen tro och psykologi - Hur ser relationen ut?

 
 

Detta är en artikel av Henrik G. som relaterar psykologistudier till kristen tro. Han är leg. pyskolog, lek.psykoterapeut, certifierad handledare och specialist i kliniskt psykologi samt utbildad teolog. Läs inledning, syfte och dispostion nedan och ladda ner för fortsatt läsning av hela artikeln.

 

INLEDNING

Vid frågor till kristna psykologstudenter om varför de valt den terapiinrikning de nu studerar är vanliga svar som jag fått att… “det kändes rätt”, det var… “den skolinrikning som hjälpt mig när jag själv mådde dåligt”, “den som ´gällde´ för tillfället”, “den som verkade mest intressant” alternativt att “tillfälligheter avgjorde”, såsom antal lediga platser eller vilken inriktning kursarna valde. Slående är att få motiverar beslutet utifrån en teologisk analys. Samtidigt är valet viktigt av flera skäl. T.ex. finns det alltid en livsåskådning bakom varje skolbildning som ger skilda svar på teologisk centrala frågor, såsom: “Vad är en människa?”, “Vad är problemet med människan?” och “Vad är lösningen för människan?”, teman så grundläggande att terapeuter inte alltid längre noterar dem. Det leder i sin tur till att psykologer omedvetet kan överföra värderingar, som de kanske inte ens själva står för, till en ´aningslös´ konfident. Frågan berör även psykologens gudsrelation och kallelse eftersom Gud enligt kristen tro ska vara Herre över hela livet, också över vårt arbete som psykolog. Slutligen finns risk för cementering när vi väl valt skolinrikning; ju längre vi arbetat utifrån ett perspektiv och ju mer vi investerat i det desto svårare blir det att korrigera det senare.

Syfte

Sammantaget väcker detta flera frågor som ligger till grund för artikeln: Vad är en livsåskådning? Hur är den generella relationen mellan livsåskådning och de olika psykologiska skolbildningarna? Hur relaterar kristen tro till dessa terapiinrikningar? Syftet med artikeln är att översiktligt belysa dessa frågor och om möjligt inspirera till att fortsatt bearbetning av relationen mellan kristen tro och psykologi.

Disposition

För att nå detta mål kommer först en kort bakgrund ges där begreppet livsåskådning definieras. Därefter sätts sekulär psykologi in i en idéhistorisk kontext innan kristnas respons på denna utveckling beskrivs. Avslutningsvis förs en diskussion utifrån några av de utmaningar som artikeln ställer kristna psykologer inför.

 
 
 



Föregående
Föregående

Överflöd: Om att offra turturduvor

Nästa
Nästa

Att gå dit Gud kallar