Undervisnings Gåva

unsplash-image-OyCl7Y4y0Bk.jpg

Att lära andra det man själv kan är, och har alltid varit, en grundbult i det mänskliga livet. Detta att föra vidare kunskap och förmågor ligger på något sätt naturligt inom människan. På samma sätt ligger en grundläggande vilja och förmåga att lära sig nya saker djupt i människan. Hela barnets tillvaro är på ett sätt ett lärandemoment, där man från att man är bebis och sedan egentligen hela livet ser på andra och tar till sig vad de gör för att omsätta det i sina egna handlingar och tankar. Att lära sig, och att lära ut, är verkligen något Gud har skapat människan till.

Det finns mycket som är värdefullt att lära sig, och det finns mycket som är värdefullt att lära ut. Historia, konst, idrott, psykologi, tekniska färdigheter och mycket mer är saker som bygger upp den mänskliga gemenskapen. Men av allt vi kan lära oss, och allt vi kan lära ut, finns det en sak som är mycket viktigare och mer värdefullt än allt annat. Och därför har vi som är lärare, vi som har undervisandets gåva på ett eller annat sätt, ett speciellt uppdrag och en speciell möjlighet. I Romarbrevet 10 skriver Paulus om ”det goda budskapet”; evangeliet om Jesus Kristus. Han citerar från Gamla Testamentet om hur ljuvliga stegen är hos den som förkunnar det goda budskapet, men frågar sig samtidigt en fråga om alla kristna måste ta ställning till. Det är en fråga som speciellt berör oss som är lärare: ”Hur skulle de kunna tro om de inte har hört? Och hur skulle de kunna höra, om ingen predikar?”.

Att predika kanske känns som ett stort steg, beroende på vad vi lägger i det ordet, men i grunden handlar det om att lära ut, att vara lärare. Lärarens grunduppgift är ju att berätta för andra det man själv vet och har funnit vara viktigt. Som kristen vet du något som du funnit vara viktigare än allt annat. Berätta då om det!

Som lärare finns det enorma möjligheter i den kristna församlingen. Det finns så många grupper av människor som behöver höra evangeliet. Barngrupper, ungdomsgrupper, seniorgrupper, medelålders, konfirmander, nykristna, de som varit kristna länge, de som inte är kristna ännu och så vidare. Som lärare har du alltså möjlighet att hoppa in var du vill på detta smörgåsbord av undervisningstillfällen. För dina gåvor är verkligen gåvor som kan få en tydlig och helt avgörande funktion i Guds rike och hans församling.

“Lärarens grunduppgift är ju att berätta för andra det man själv vet och har funnit vara viktigt. Som kristen vet du något som du funnit vara viktigare än allt annat. Berätta då om det!”

För en del av oss som är lärare kommer sådana tillfällen finnas i huvudsak utanför vårt lönearbete. Vi kanske undervisar i skolan på dagtid, och på ungdomsgruppen eller barngruppen på kvällarna. Men jag vill också slå ett slag för att tänka större, eller kanske framför allt mer, än så.

ELU_logga300x300.png

Kyrkan (med stort K) är fylld av möjligheter att lära ut och undervisa. Den är fylld av tillfällen när de pedagogiska gåvor som du har fått, och som du utvecklar genom att exempelvis plugga till lärare, kan få komma fram. För egen del har jag fått den stora förmånen att få jobba i en kristen ungdomsorganisation på heltid. Här får jag arbeta med många olika saker, men framför allt får jag lägga tid på att undervisa och lära andra om det viktigaste som finns – evangeliet om Jesus Kristus.

Jag tror verkligen att du som lärare har en speciell kallelse att tjäna din församling, och Guds rike i stort, med dina gåvor. Sök uppgifter och möjligheter där du kan få tjäna andra genom det du har fått av Gud, de förmågor och färdigheter som han har lagt ner i dig. Vare sig det rör sig om en heltidsanställning eller ett ideellt engagemang kommer Gud välsigna ditt arbete och låta det bära massor med god frukt.

unnamed.jpg

Oskar Wikdahl

Gymnasielärare, Verksamhetsledare ELU

elungdom.se

Föregående
Föregående

Den blomstertid nu varit?

Nästa
Nästa

Mötet med Motstånd